25 oktober 2021

Kiezen (deel 2)

In onze vorige blog ‘Kiezen’ werd de huidige banenmarkt vergeleken met het aanschaffen van een nieuwe televisie. Het aanbod in (onder andere) de technische sector is momenteel ontzettend groot. Werkgevers staan te springen om nieuw personeel en recruiters trekken aan je met het nieuws dat ze de perfecte baan voor je hebben. Hoe zorg je ervoor dat je het overzicht kan behouden en op je gemak de juiste keuze maakt?

Soms is het ontzettend lastig om keuzes te maken. Toch doe je dat wel de hele dag door. Neem je de trap of de lift? Nog een kopje koffie of toch een kopje thee? Doe je een lange of korte broek aan? Dit zijn weliswaar kleine keuzes, maar toch moet je overal knopen voor doorhakken. In het geval van de grote keuzes, zoals het kopen van een huis, het kiezen van een opleiding of een nieuwe baan heb je een iets andere aanpak nodig. Het is belangrijk dat je dit rustig en weloverwogen doet.

In dit blog delen we een viertal tips die hierbij kunnen helpen.

Tip 1: Leer jezelf kennen!
Keuzes zijn een stuk makkelijker te maken als je weet wie de keuzes maakt: jij dus! Maar ken je jezelf wel zo goed als je denkt? Neem voordat het grote gepieker over je carrière begint eens de tijd om dit duidelijk te krijgen. De beste manier hiervoor: online persoonlijkheidstests natuurlijk!

Gelukkig hoef je geen torenhoog bedrag neer te leggen om inzichten te krijgen. Hieronder een overzicht van bekwame (en gratis!) tests:

1. Myers-Briggs Typeindicator (MBTI)
Deze test brengt jouw persoonlijkheid behoorlijk accuraat in kaart. Op basis van de resultaten krijg je inzichten in zowel je carrière, je vriendschappen, relaties en zelfs over hoe jij als ouder functioneert.

2. Keirsey Temperament Sorter (KTS)
Deze test is in hoofdlijnen gebaseerd op de bovenstaande test, maar het verschil is dat de KTS zich meer op gedrag richt en de MBTI meer gericht is op denken en voelen. Door deze tests samen te doen, krijg je dus een duidelijk profiel van jezelf.

3. Mapp Career Test
In wat voor werkomgeving kom je het beste uit de verf of kan je beter stoppen met je baan als schilder? Dit is een goede test om te doen als je wilt achterhalen wat jouw werkvoorkeuren zijn.

Tip 2: Schrijf op wat je precies wilt!
Nu jij jezelf door en door kent, is het belangrijk om na te gaan wat je wilt en wat voor jou belangrijk is. Pak eens een pen en papier en geef eerlijk antwoord op de volgende vragen:

  • Wat voor baan zoek je en welke functie?
  • Bij wat voor werkgever zou je graag willen werken? Is dit een grote of kleine organisatie?
    In wat voor werkomgeving voel jij je thuis? Is dit bij een aannemer, een gemeente of bijvoorbeeld een ingenieursbureau?
  • Wat zoek je IN een (nieuwe) baan? Wat vind jij belangrijk?
    Heb je behoefte aan veel afwisseling of bewaar je de focus liever op één project tegelijkertijd? Werk je graag in een team? Vind je het belangrijk om voldoende doorgroeimogelijkheden te hebben? Is een goede balans tussen werk en privé belangrijk of meer een beloning? Vind je het fijn als er een laagdrempelige werksfeer heerst?

Door een antwoord op deze vragen op papier te hebben, kan je gericht zoeken naar de baan die bij jou past.

Tip 3: Pimp je cv!
Een netjes en up-to-date cv is net zo belangrijk als een (lange) broek dragen tijdens een sollicitatiegesprek. Op websites zoals deze of deze kan je -tegen betaling- een lay-out kiezen die bij jou past, maar uiteindelijk draait het allemaal om de inhoud.

  • Schrijf een persoonlijk profiel
    Wanneer je de eerste twee tips van deze blog hebt opgevolgd, is het schrijven van een profiel een makkie.
    Door dit te doen, is het voor de werkgever ook duidelijk wat je zoekt en waarom ze je aan moeten nemen.
  • Vermeld bij je werkervaring ook de taken die je hebt uitgevoerd.
    Door naast je functie en het bedrijf beknopt te vermelden wat voor taken je hebt uitgevoerd, kan je werkgever een beter beeld krijgen van jouw kennis en kunde.
  • Vergeet je hobby’s niet!
    Je cv hoeft echt niet alleen maar zakelijk te zijn. Je hobby’s zeggen ook een hoop over jou! Door dit te vermelden, geef je aan dat er een mens achter de bekwame werknemer schuilt. Praten over zaken waar je gepassioneerd over bent, is voor alle partijen leuk.

Tip 4: Bedenk hoe (en wanneer) je het wil realiseren!

Nu het duidelijk is wie je bent, wat je wilt en hoe je door werkgevers gezien wordt, ga je nadenken over hoe dit te realiseren. Wat is ervoor nodig om de juiste werkgever te vinden en welk tijdspad kies je hierbij?

  • Ga je zelf op zoek naar geschikte vacatures of neem je contact op met een geschikt detacheringsbureau die jou helpt bij het vinden van de juiste vacatures?Voor beide opties geldt: Behoud het overzicht door op te schrijven waar je hebt gesolliciteerd en met wie je contact hebt gehad.
  • Wil je binnen een maand, een half jaar of misschien wel een jaar een nieuwe baan?
    Maak het bovenstaande duidelijk, maar gun jezelf ook de tijd. Je gaat namelijk een grote keuze maken. Haastige spoed is zelden goed!

Het kan lastig zijn om een goede keuze te maken. Door deze vier tips te gebruiken, kan je voor jezelf een goed en helder beeld krijgen. Hierna kan je beslagen aan het sollicitatieproces beginnen. Onthoud: jij hebt de regie in handen. Jij bepaalt wat, waar en wanneer er iets gebeurd.

Heb je naast deze vier tips nog andere hulp nodig? Laten we samen eens kijken naar het proces en jou hierbij van A tot Z ondersteunen en begeleiden. Zo kan jij op je gemak een juiste en weloverwogen keuze maken en vol vertrouwen beginnen aan je nieuwe baan! Ga naar onze Contactpagina voor de PD-vestiging bij jou in de buurt.