5 oktober 2021

Kiezen

Je wilt een nieuwe televisie. Je gaat naar Google, typt ‘televisie kopen’, drukt op enter en voilà: 9.680.000 resultaten!

Dat kan overzichtelijker. Je gaat naar Bol.com of Coolblue en brengt het aantal terug naar 1.293 hits. Dat scheelt alweer. Door filters in te stellen, weet je het aantal nog eens drastisch in te perken. Toch blijft de keuze te reuze. Je besluit om er nog maar een nachtje over te slapen.

De volgende ochtend kijk je op je telefoon naar wat er tijdens je slaap in de wereld is gebeurd. Plots bevat elke website meerdere aanbiedingen van televisies. Er is geen ontkomen aan. De constante advertentiestroom zorgt voor stress, dus maak je ietwat gehaast een keuze. Je betaalt en de volgende dag krijg je een gloednieuwe tv thuisbezorgd. Wat blijkt? Het geluid is niet naar wens, het beeld hapert en de kleur is geen match met je meubel. Je meldt het product retour aan en kijkt nog maar even verder.

Op de banenmarkt gaat het er momenteel ook zo aan toe. Het aanbod banen in onder andere de technische sector is heel groot. Heb je via LinkedIn een signaaltje afgegeven dat je wellicht naar een nieuwe baan zoekt? Dan word je binnen no-time overladen met reacties van (corporate-)recruiters over meerdere banen die je op het lijf zijn geschreven. Je waardeert ieders moeite, dus zit je al snel in een achtbaan van kennismakingsgesprekken, telefoontjes en sollicitaties. Na alle gesprekken word je geacht snel te kiezen. Sommige bedrijven willen voor het einde van de maand je handtekening onder een contract hebben en de recruiter oefent, al dan niet bewust, druk op je uit om op kantoor langs te komen. Je voelt je overrompeld, neemt de beslissing op basis van praktische overwegingen en voilà: je begint bij je nieuwe baan. Maar was dit wel de juiste keuze?

Wil je weten hoe je dit proces voor jezelf overzichtelijk, leuk en waardevol kunt maken? Volgende week delen we een aantal tips over hoe je dit het beste kunt aanpakken.