Beweging stimuleert de hersenen

beweging hersenen

We weten het allemaal, beweging is goed voor je. Onderzoek na onderzoek toont het aan. Beweeg je minimaal een half uur per dag dan gaat zowel je fysieke als mentale gezondheid er sterk op vooruit. Thuis lukt dat allemaal nog wel maar op het werk schiet het er bijna altijd bij in. Misschien dat we in de middagpauze een rondje lopen maar over het algemeen zitten we uren achter onze pc.

 

Niet goed! Sterker nog, het komt de productiviteit ten goede als je regelmatig even beweegt. Koffie halen of even langs een collega lopen in plaats van een mailtje te sturen of te bellen. Allemaal veel beter. Je hersenen worden er actiever van waardoor je daarna weer hernieuwde energie hebt om de volgende taak op te pakken.

 

Nog beter. Maak een to do list voor ongeveer 25 minuten. Werk deze werkzaamheden geconcentreerd af en neem daarna even een korte break van 5 minuten waarin je wat beweging pakt. Doe dit gedurende de dag en je zult merken dat je je werkzaamheden sneller, zorgvuldiger en meer geconcentreerd afrond. Geef ook bij je collega’s aan dat je op dat moment even niet beschikbaar bent. Je wordt zo minder afgeleid en de kans op fouten wordt aanzienlijk kleiner. Het grootste voordeel van deze manier van werken is dat het de kansen op stress verminderd.

 

Heb je dus straks een overleg met een collega, loop samen een rondje en neem dan de te bespreken punten door. Twee vliegen in een klap.